Kafija jau gadsimtiem ilgi ir bijusi ikdienas sastāvdaļa daudziem cilvēkiem visā pasaulē. Tomēr tas, kā un kāpēc mēs dzeram kafiju, ir ievērojami mainījies laika gaitā. Katrai paaudzei ir savas vērtības, ieradumi un skatījums uz pasauli, un tas atspoguļoas arī kafijas patēriņa paradumos. Aplūkosim, kā atšķiras kafijas kultūra starp Boomeriem, Mileniāļiem, Gen Z un pavisam jauno Alfa paaudzi.

Boomeri (dzimuši ap 1946–1964)
Boomeru paaudze ir uzaugusi laikā, kad kafija bija ikdienišķa rīta rutīna, nevis baudas rituāls. Tā bieži tika gatavota lielā kafijas kannā, baudīta kopā ar avīzi vai sarunām pie brokastu galda.
Boomeri visbiežāk dod priekšroku klasiskai melnajai kafijai, nereti bez piena vai ar nelielu tā daudzumu. Šai paaudzei kafija simbolizē produktivitāti un pieauguša cilvēka ikdienu. Lielā mērā tā tika uztverta kā “darba degviela”.
Ar laiku Boomeri ir pielāgojušies jaunākiem kafijas veidiem, taču daudzi joprojām ir uzticīgi savai ierastajai franču presei vai automāta kafijas stilam. Viņiem bieži ir svarīga kafijas uzticamība un kvalitāte, nevis modes tendences.
Mileniāļi (dzimuši ap 1981–1996)
Mileniāļi ienāca kafijas pasaulē vienlaikus ar “trešo kafijas vilni” — brīdi, kad kafijas dzeršana pārmainījās no ieraduma uz pieredzi. Šī paaudze ir augusi līdz ar espresso dzērieniem, specializēto kafiju un kafejnīcu kultūru.
Mileniāļi mēdz meklēt autentiskumu un stāstu aiz produkta. Viņi vēlas zināt, no kurienes kafija nāk, kā tā tiek audzēta, un vai ražotāji darbojas godīgi un videi saudzīgi. Līdz ar to, ir populāri specialty kafijas zīmoli, ilgtspējīga iepakojuma izmantošana un eksperimentēšana ar kafijas brūvēšanas metodēm.
Mileniāļiem svarīga ir pieredze un estētika — gan kafejnīcā, gan mājās. Viņi nereti investē kvalitatīvā kafijas aprīkojumā un ir gatavi maksāt vairāk par dzērienu, kas atbilst viņu vērtībām.
Gen Z (dzimuši ap 1997‒2012)
Gen Z ir paaudze, kas uzaugusi digitālā laikmetā un sociālajos tīklos. Arī viņu kafijas paradumi ir spilgti, dinamiski un vizuāli izteiksmīgi. Gen Z bieži dod priekšroku dzērieniem, kas labi izskatās Instagram vai TikTok — piemēram, ledus latte ar putukrējumu un karameļu sīrup.
Viņi ir daudz atvērtāki jauninājumiem un neturēsies pie klasiskajām receptēm. Ātra pieejamība, ilgtspēja un personiska identitāte ir tēmas, kas ietekmē viņu izvēli. Gen Z vēlas kafiju, kas atbilst viņu uzturam (piemēram, vegānismam), ērtai ikdienai un ir vizuāli pievilcīga.
Tāpat Gen Z nav tik piesaistīti “kafijas rīta rituālam” — viņiem kafija ir jebkuras diennakts daļa, bieži pat kombinēta ar desertiem vai izmantota kā daļa no dzīves stila.
Alfa paaudze (dzimuši pēc 2013)
Lai gan Alpha paaudze ir vēl jauna, ir interesanti prognozēt, kā viņi varētu pieiet kafijas kultūrai. Šī paaudze uzaug tehnoloģiju un personalizētas pieredzes laikmetā. Tā visticamāk būs visprasīgākā un informētākā paaudze, kas sagaidīs gan kvalitāti, gan ētiskumu, gan personalizētus risinājumus.
Alpha paaudze, visticamāk, iepazīs kafiju caur vecāku ieradumiem vai digitāliem satura veidiem. Viņu pirmais kontakts ar kafiju, iespējams, būs caur ledus dzērieniem, kafijas desertiem vai veselīgākiem alternatīvām.
Kaut arī kafijas pupiņas paliek tādas pašas, veids, kā tās tiek dzertas, mainās. No vienkāršas melnās kafijas Boomeriem līdz uz estētiku un ilgtspēju balstītiem dzērieniem Mileniāļiem un Gen Z, katra paaudze piešķir kafijai savu nozīmi. Un nav “pareizā” veida kā dzert kafiju — jādzer tas, kas atbilst tavai garšai .
ArabikaKafija.lv piedāvā daudzveidīgu klāstu, kas spēs uzrunāt ikvienu paaudzi. Jo katrs kafijas mirklis ir vērts, lai to izbaudītu.